Budżet obywatelski place zabaw, siłownie czy boiska sportowe?
Mogłoby się wydawać, że budżet obywatelski w mieście to nic wielkiego, a ponieważ jest tyle potrzeb, to nawet nie warto się w niego angażować. W końcu i tak nasz projekt na pewno nie zostanie wybrany. Okazuje się jednak, że jeśli nasza potrzeba będzie dla mieszkańców wartościowa, to mamy dużą szansę na realizację inwestycji.

Co powinniśmy wziąć pod uwagę?

Przy wyborze inwestycji, którą chcielibyśmy zgłosić, warto kierować się dobrem większości mieszkańców, ponieważ to na te projekty będą później głosować inni. W praktyce wygląda to tak, że jeżeli chcemy, żeby pod naszym blokiem stanęła inwestycja, to najbardziej prawdopodobne jest to, że będą na nią głosować tylko nasi sąsiedzi i my. Jeżeli natomiast będzie to coś, co służyć ma całej dzielnicy albo przynajmniej większej liczbie mieszkańców osiedla, to jest większa szansa, że inni będą oddawać swój głos. Dlatego warto postawić na takie inwestycje, które będą dobrze widziane przez większość mieszkańców, sprawdzają się tu budżet obywatelski place zabaw, siłownie, boiska sportowe, parkingi czy chodniki.

W jaki sposób przygotować projekt

Skoro już wybraliśmy, co chcemy, żeby powstało w naszej dzielnicy i wiemy, że to będzie dobrze widziane przez innych, musimy przygotować projekt, który zgłosimy pod głosowanie. Weźmy na przykład budżet obywatelski place zabaw, które przecież będą interesować większość rodzin z dziećmi. Nie wystarczy tylko podać do odpowiedniego organu, że chcemy postawić plac zabaw, trzeba również wskazać dokładne miejsce, a także to, jak ten plac miałby wyglądać. Dlatego często wymagany jest wstępny kosztorys, który możemy uzyskać od firm, które zajmują się tworzeniem takich miejsc.

Zawalcz o inwestycje informując mieszkańców

To, co zdecydowanie jest ważne, to aby przekonać mieszkańców, że na zgłoszoną przez nas inwestycję warto głosować. Najczęściej osoby, które są zaznajomione z tematem i inwestycja ta będzie dla nich udogodnieniem, nie muszą być przekonywane. Istnieje jednak gro osób, które w ogóle nie będzie poinformowane, że jest głosowanie w ramach budżetu obywatelskiego albo nie będą oni znali inwestycji. I to do nich warto dotrzeć z kampanią informacyjną. Mnóstwo głosów marnuje się bowiem, ponieważ mieszkańcy nie są zainteresowani tym, co dzieje się w ich mieście i nie są świadomi, że mogą mieć na coś wpływ.